Tikkurilan lukio huoltajille

Asiasanat

KoulutusAsukkaat
Tikkurilan lukion kuvataideluokassa opiskelija ja opettaja tutkivat tarvikkeita.

Ajankohtaista

Täällä kerrotaan Tilun ajankohtaisista tapahtumista, jotka koskevat opiskelijoiden huoltajia ja perheitä. Kerromme muun muassa huoltajailloista, musiikkitapahtumista ja muista kiinnostavista asioista.

​​​​​​​Huoltajaillat

Täältä löydät Tilun huoltajailtojen aikataulut. Postaamme tänne huoltajailtojen jälkeen niissä esitetyt materiaalit.

Ensimmäisen vuoden opiskelijoiden huoltajaillat ovat tiistaina 29.8.2023 klo 18 sekä tiistaina 16.1.2024 klo 18

Toisen vuoden opiskelijoiden huoltajailta on tiistaina 27.2.2024 klo 18

Abien huoltajailta on tiistaina 12.12.2023 klo 18

​​​​​​​Huoltajien Wilma-tunnukset

Jokainen huoltaja voi luoda itselleen oman huoltajatunnuksen. Ohje löytyy Wilman etusivulta: https://vantaa.inschool.fi/

Ota yhteys koulun kansliaan siiri.rantasuo@vantaa.fi, mikäli et pysty luomaan tunnusta annetuilla ohjeilla.

Yhteydenpito

Wilma on kätevä työkalu, jonka avulla huoltaja voi

• pitää yhteyttä koulun henkilökuntaan, kuten opettajiin, kansliaan ja opiskeluhuoltoon
  • seurata opiskelijan opintojen etenemistä ja arvosanoja
  • seurata ja selvittää opiskelijan poissaoloja
  • katsoa opiskelijan lukujärjestystä
  • haetaan lupia anotaan poissaololupia

Kun opiskelija täyttää 18 vuotta, huoltajat eivät enää näe opiskelijan asioita Wilmassa, ellei hän ole antanut lupaa tietojen näkymiseen. Koulu kannustaa opiskelijoita sallimaan tietojen näkymisen vanhemmille.

Kaikissa askarruttavissa asioissa kannattaa ottaa yhteyttä kouluun. Ryhmänohjaaja on usein ensimmäinen henkilö, joka osaa auttaa, mutta myös rehtorit, koulusihteerit ja opiskeluhuollon henkilökunta auttavat omaan alaansa liittyvissä asioissa.

Opiskeluhuoltoryhmä

Tikkurilan lukion opiskeluhuoltotyötä johtaa rehtori. Opiskeluhuolto jaetaan ennaltaehkäisevään opiskeluhuoltotyöhön sekä opiskelijakohtaiseen opiskeluhuoltotyöhön. Ennaltaehkäisevästä opiskeluhuoltotyöstä vastaa yhteisöllinen hyvinvointiryhmä (YHR), johon kuuluvat rehtorin ja opinto-ohjaajien lisäksi opiskeluhuollon psykologi, lukiokuraattori, erityisopettaja, terveydenhoitajat sekä opiskelijakunnan edustaja. Opiskelijakohtaista opiskeluhuoltotyötä varten kootaan tapauskohtaisesti monialainen asiantuntijaryhmä, joka koostuu pääasiassa yhteisöllisen hyvinvointiryhmän jäsenistä.

​​​​​​​Opintojen seuranta

Opiskelija seuraa opintojensa edistymistä Wilman avulla. Wilmassa on opintojen seurannan ja suunnittelun avuksi kehitetty lomakkeisto, jonka sisältöihin ja käyttöön kannattaa totutella alusta alkaen. Ryhmänohjaaja ja opinto-ohjaajat antavat ohjeita opiskelusuunnitelman laatimiseen ja myös seuraavat niiden tekemistä ja toteutumista.

Lukiossa opiskelijan täytyy jatkuvasti olla selvillä suorituksistaan ja huolehtia mm. siitä, että jaksotodistukseen on merkitty oikein kaikki opintosuoritukset ja valinnat. Virheellisistä tai puutteellisista merkinnöistä on kerrottava viivyttelemättä suoraan kurssin opettajalle, ryhmänohjaajalle tai opinto-ohjaajalle. Päävastuu seurannassa on kuitenkin opiskelijalla itsellään.

​​​​​​​Lomien anominen

Tikkurilan lukiossa on käytössä Wilman sähköinen loma-anomus, joka löytyy Wilman ylävalikon Hakemukset ja päätökset -kohdasta. Alaikäiselle lupaa hakee huoltaja.

Hakemus tulee tehdä hyvissä ajoin ja ennen anomuksen täyttämistä opiskelijan on kerättävä opettajilta ne tehtävät, jotka tulee tehdä poissaolon aikana. Tehtävälista kirjoitetaan sille varattuun kenttään hakemusta täytettäessä. Huom! Tehtävälista tarvitaan, muuten hakemusta ei voi lähettää.

1–2  koulupäivän poissaololupahakemuksen käsittelee ryhmänohjaaja, pidemmän ajan poissaolohakemuksen oman vuositason rehtori.

Perheen lomamatkat on syytä sovittaa koulun loma-aikoihin. Poissaololuvat on anottava jo ennen matkalippujen tilaamista. Risteilyt ja muut opiskeluryhmien tapahtumat on järjestettävä vapaa-ajalla niin, ettei niiden vuoksi tule poissaoloja. Koulu ei järjestä mitään risteilyjä eikä suosittele niille osallistumista.

Opinto-opas

Lukio-opiskeluun liittyvät yksityiskohtaiset ohjeet ja säännöt löytyvät opinto-oppaasta. Vastaus moneen asiaan löytyy sieltä suoraan.

Työ- ja loma-ajat lukuvuonna 2023–2024

Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vappupäivä. Koulutyön aloituspäivän ja lukuvuonna pidettävien lomien sekä yksittäisten lomapäivien ajankohdat päättää opetuslautakunta vuosittain loka-marraskuussa.

Pyydämme järjestämään perheen mahdolliset yhteiset matkat koulujen loma-aikojen aikaan.

Syyslukukausi to 10.8. - pe 22.12.2023

Syysloma ma 16.10. - pe 22.10.2023